2024 Livestock Summit. Milk and meat markets in West and Central Africa

October 03, 2024, Cournon d'Auvergne

Roundtable organised by FERDI in partnership with CIRAD and CERDI Université Clermont Auvergne CNRS IRD on 3 October 2024 at the Sommet de l'élevage (Livestock Summit) in Cournon d'Auvergne.

The African market for livestock products remains largely unexplored. What do we know about these markets beyond international trade statistics? Who are the consumers of milk and meat, and what are their preferences and quality requirements? What is the share of local products in household consumption, and what are the future prospects for these markets?

 These questions will be addressed at a roundtable bringing together researchers in economics, sociology, and animal science, as well as milk and meat processors based in Africa.

Programme

OPENING

  ↪  Charles ASSAMBA ONGODO, Vice-President of the CEMAC Commission


PRESENTATION OF THE ISSUE

Meat Consumption in West Africa: What household surveys in WAEMU countries show.

↪ Catherine ARAUJO BONJEAN, Researcher at CNRS, UMR CERDI, Scientific Advisor to the FERDI Chair on Agricultural Modernisation Policies in Africa 

 ↪ Serena FERRARI, Socio-economist,  UMR Selmet, CIRAD


ROUND TABLE: INVESTMENT OPPORTUNITIES

 ↪  Bagoré Bathily, Managing Director of Laiterie du Berger, Senegal, and Member of the FERDI Chair on Agricultural Modernisation Policies in Africa  

 ↪ Christian CORNIAUX, Zootechnician, Deputy Director of UMR Selmet, CIRAD

 ↪ Maïmouna MALÉ DIORI, Chief Executive of La Laitière du Sahel, Niamey, (Niger)

 ↪ Emmanuel MARCHANT,  Vice President Africa Milk Sustainability at Danone, and Managing Director of the Danone Ecosystem Association

Moderator: Jean-Marc GRAVILLINI, Head of the FERDI Chair on Agricultural modernisation policies in Africa

Note de cadrage

Avec l’augmentation des revenus et l’urbanisation grandissante, l’Afrique a entamé sa transition nutritionnelle dont une des manifestations est l’augmentation de la consommation des produits laitiers et carnés. Cette transition nutritionnelle se double d’une croissance démographique très rapide, notamment dans les villes. 

La consommation du lait et de la viande, dopée par le bas niveau des prix des produits importés, et portée par le développement du secteur de la grande distribution, ne cesse d’augmenter. Cette croissance du marché s’appuie sur l’essor des importations de poudres de lait et de viandes congelées, mais aussi sur le développement des filières domestiques. Le dynamisme de la demande encourage les industriels locaux et étrangers à investir dans la transformation locale du lait et de la viande pour proposer aux consommateurs des produits adaptés à leurs goûts et habitudes de consommation. 

Toutefois, le marché africain des produits de l’élevage reste mal connu. Que sait-on de ces marchés au-delà de ce que nous disent les statistiques du commerce international? Qui sont les consommateurs de lait et de viande? Quelles sont leurs préférences et leurs exigences en termes de qualité? Quelle est la part des produits locaux dans la consommation des ménages? Quelles sont les perspectives d’évolution de ces marchés? 

Des questions qui seront débattues au cours de la table ronde qui réunira des chercheurs en économie, en sociologie et en zootechnie, ainsi que des transformateurs de lait et de viande installés en Afrique.

Partners

  • CIRAD
  • Centre d'études et de recherches sur le développement international (CERDI)